Trends vandaag
Media en cultuur

V16-waarschuwingslamp vervangt gevarendriehoek in Spanje

LdV
Lisa de Vries
Redactie
V16-waarschuwingslamp vervangt gevarendriehoek in Spanje

V16 waarschuwingslamp

Vanaf 1 januari 2026 verdwijnen gevarendriehoeken definitief uit het Spaanse verkeer. In plaats daarvan wordt de V16-waarschuwingslamp verplicht: een modern, knipperend noodlicht dat je op het dak van je auto plaatst. Deze verandering moet het aantal ongelukken bij pech langs de weg drastisch verminderen.

Waarom verdwijnt de gevarendriehoek?

De klassieke gevarendriehoek klinkt vertrouwd, maar is niet zonder risico. Wie in Spanje pech krijgt, moest tot voor kort uitstappen en de driehoek op minimaal 50 meter afstand van de auto plaatsen. Op drukke snelwegen of in het donker is dat levensgevaarlijk.

Spaanse verkeersautoriteiten (DGT) meldden dat tientallen mensen per jaar om het leven komen terwijl ze proberen een gevarendriehoek te plaatsen. Om die reden is sinds juli 2023 het gebruik van deze driehoek op snelwegen al niet meer verplicht. En vanaf 1 januari 2026 verdwijnt hij dus helemaal uit het verkeer.

Wat is een V16-lamp?

De V16-lamp is een klein, rond knipperlicht dat je magnetisch op het dak van je auto zet als je stilvalt langs de weg. Het is zichtbaar tot wel één kilometer afstand en werkt volledig automatisch.

Je hoeft niet uit te stappen om het te plaatsen, wat het risico op aanrijdingen aanzienlijk verlaagt. Zelfs bij slecht weer of in het donker blijft de lamp goed zichtbaar voor andere weggebruikers.

Slim verbonden met DGT 3.0

Wat de V16-lamp echt bijzonder maakt, is de slimme technologie erachter. Zodra je het lampje activeert, stuurt het automatisch je locatie door naar DGT 3.0 – het digitale verkeerssysteem van Spanje. Daardoor krijgen andere bestuurders via verkeersborden, apps of navigatiesystemen een waarschuwing dat er een voertuig stilstaat op de weg.

Ook hulpdiensten kunnen sneller ter plaatse zijn. Dit is een enorme vooruitgang in verkeersveiligheid, en past binnen een bredere Europese trend van digitalisering op de weg.

De voordelen voor automobilisten

Voor bestuurders betekent dit een grote stap vooruit. Je hoeft niet meer in paniek je auto uit, geen risico’s meer nemen bij slecht zicht of regen. De lamp is in seconden geplaatst, zonder dat je zelfs een voet buiten je voertuig hoeft te zetten.

Daarnaast geeft de knipperende LED lamp 360 graden zichtbaarheid. Zelfs op donkere snelwegen, in tunnels of bij hevige regenval blijf je goed zichtbaar. En dankzij de slimme locatieverzending weet men altijd precies waar je bent.

Maar er zijn ook wat nadelen

Niet alle auto’s hebben een dak dat geschikt is voor een magnetische lamp. Sommige voertuigen met een aluminium of kunststof dak kunnen de lamp niet goed bevestigen. In zulke gevallen moet je naar een alternatief zoeken, zoals een zuignapbevestiging.

Daarnaast is er het kostenplaatje: een goedgekeurde V16-lamp kost gemiddeld tussen de 40 en 50 euro. De ingebouwde SIM-kaart werkt meestal vijf tot zeven jaar, en moet daarna worden vervangen.

Ook werkt de locatieverzending via het mobiele netwerk. In tunnels of afgelegen gebieden zonder bereik, valt die functie weg – al blijft de lamp zelf dan wel gewoon knipperen.

Wat als je met een buitenlandse auto in Spanje rijdt?

Voorlopig geldt de verplichting alleen voor auto’s met een Spaans kenteken. Toeristen en buitenlandse bestuurders hoeven dus nog geen V16-lamp bij zich te hebben. Maar verstandig is het wél: het verhoogt je veiligheid aanzienlijk én voorkomt verwarring of discussies bij controles.

Huur je een auto in Spanje? Controleer dan of de V16-lamp aanwezig is in het voertuig. Steeds meer verhuurbedrijven leveren deze standaard mee.

Een moderne oplossing voor een oud probleem

De invoering van de V16-lamp markeert een keerpunt in de manier waarop we omgaan met pechgevallen langs de snelweg. Wat ooit begon met een reflecterend driehoekje, wordt nu overgenomen door slimme, geconnecteerde technologie.

Deze maatregel maakt autorijden in Spanje veiliger voor iedereen – van doorgewinterde locals tot vakantiegangers op doorreis. En wie weet, misschien volgen andere Europese landen binnenkort dit Spaanse voorbeeld.

Veelgestelde vragen

Is de V16-lamp in Spanje echt nodig, of is het overdreven?

De V16-lamp in Spanje is allesbehalve overdreven. De vervanger van de gevarendriehoek redt levens omdat je bij pech onderweg niet meer hoeft uit te stappen. Je blijft veilig in je voertuig én bent veel beter zichtbaar voor anderen.

Werkt de V16-lamp wel op elke auto?

Niet helemaal. De V16-lamp bevestigt magnetisch op het dak, maar sommige auto's met aluminium of kunststof daken zijn daar niet geschikt voor. Gelukkig zijn er modellen met zuignap of andere bevestigingsmethoden. Zo is de vervanger van de gevarendriehoek geschikt voor bijna iedereen.

Is de V16-lamp verplicht in Spanje, ook voor toeristen?

Vanaf 1 januari 2026 is de V16-lamp verplicht in Spanje voor voertuigen met een Spaans kenteken. Buitenlandse bestuurders zijn (nog) niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden. Voor je veiligheid bij pech onderweg is het verstandig om voorbereid te zijn.

Wat als ik stilval in een tunnel of zonder mobiel bereik?

Als je V16-lamp in Spanje geen verbinding kan maken met het DGT 3.0-platform, werkt de locatieverzending niet. Maar het waarschuwingslicht zelf blijft knipperen. Zo blijf je toch zichtbaar en veilig – zelfs zonder mobiel signaal.

Is de V16-lamp niet te duur voor iets dat je hopelijk nooit gebruikt?

Een goedgekeurde V16-lamp kost rond de €40, en werkt jarenlang. Vergelijk dat met de gevaren bij pech onderweg én de boetes vanaf 2026. Dan is het een kleine investering in je eigen veiligheid en die van anderen.